Musicals

mariekemusical

Musicals

Ik heb meerdere musicals op mijn naam staan. De meesten schreef ik speciaal voor de groepen die ik les gaf en waar ik eindpresentaties mee maakte.Maar sommige musicals zijn anders.

Mijn eerste ‘officiële’ stuk was Hotel Silvermaen.Nannette, een weesmeisje, wordt gedumpt bij een tante omdat ze haar in het weeshuis niet meer willen hebben. Ze wist niet van het bestaan van die Tante Dora en het is er vreemd. Ze woont in een hotel, met een kok, Bob, en een kamermeisje, Tina. Het duurt niet lang voordat Nannette er achter komt wat er zo vreemd is aan Tante Dora, Bob en Tina. Ze zijn namelijk niet menselijk, maar magisch. Het is even slikken, maar net als Nannette besluit dat ze haar nieuwe familie wel ziet zitten, gooit inspecteur Rinkelhaard roet in het eten. Hij komt er achter dat Nannette niet magisch is en zal alles op alles stellen om haar terug te sturen naar het weeshuis. Op dat moment begint Nannette’s zoektocht naar haar eigen magie. Als ze die al heeft…

‘Weg’ was niet zozeer een musical, meer een muziektheaterstuk. In het laatste jaar van mijn opleiding waren we op een gegeven moment met heel de klas bezig met onze eindvoorstelling, de voorstelling waarmee we af moesten studeren. Op een avond realiseerde ik me dat de klas na ons maar uit drie meiden bestond. Er zijn geen shows voor drie meiden… Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en aan de directie gevraagd of ik hun afstudeerstuk mocht schrijven. En het mocht! Uiteindelijk werd ‘Weg’ de afstudeerproductie voor twee meiden. Ik heb er veel plezier aan beleefd en ook enorm veel geleerd van mijn mentor en regisseuse van het stuk, Barbara Duijfjes.

In ‘Weg’ proberen twee zussen de draad van hun leven op te pakken na de dood van hun moeder. Ze blijken allebei heel andere herinneringen te hebben aan hun vader, die in hun vroege jeugd uit hun leven verdween.

Een andere bijzondere voorstelling was ‘Dochter van de Zilv’ren Maan’. Basis voor mijn eerste roman en het eerste stuk waar Marieke van Diepen en ik intensief voor samenwerkten. Zij schreef de prachtige muziek voor ‘Het lied van de Maan.’

Dit duet is voor mij erg bijzonder. Niet alleen omdat ik het mooi vind, maar ook omdat hier een moeder (Kyra) en een dochter (Mara) samen zingen, ook al zijn ze door dood en tijd gescheiden. ‘Dochter’ is later ook nog uitgevoerd door Music All Around en wie weet blijft het hier niet bij…

In ‘Offer in de Mist’ staan liefde en dood ook centraal, maar op een hele andere manier. Ebron en Merobe zijn elkaar in de Steentijd kwijtgeraakt, maar blijven een manier zoeken om hun liefde te laten herleven. Zelfs als dat in het nu twee levens dreigt te verwoesten. Marieke van Diepen schreef weer muziek bij mijn teksten en de leerlingen van het NJMT speelden in twee voorstellingen de sterren van de hemel.