Weer begonnen – en nu weer echt!

Gepubliceerd door mariekefranke op

29 mei 2019
69,1 kilo (-2,1 kilo sinds start, nog 0,9 te gaan tot 1e doel)
 
Afgelopen zondag schrok ik me rot toen ik op de weegschaal stond. Dat deed ik al een tijdje niet, juist om die rotschrik te voorkomen, maar ik wilde niet langer weglopen voor wat ik al wist. Dat ik meer dan 71 kilo aantikte, was een grote schok. Zo zwaar was ik niet meer geweest sinds mijn zwangerschap, en daarvoor ook een aantal jaren niet. En vorig jaar rond deze tijd woog ik zo’n 63/64 kilo, dus dit was niet oké. Tijd om de teugels die ik had laten glippen, weer stevig in handen te nemen.
 
En met succes dus! Ik ben de eerste twee kilo nu kwijtgeraakt in 3 dagen. Dat is veel, dat weet ik. Maar dat is wat er gebeurt als je net begint met afvallen. En het helpt ook dat ik zondag nog menstrueerde en nu niet meer 😉
 
Wat mijn geheim is? Nou, dat is eigenlijk tegelijkertijd simpel en ook niet. En het zijn er in dit geval twee.
 
Nummer een: ik eet geen snelle koolhydraten. Geen suikers, geen suikervervangers als zoetstof en honing, geen tarwe, geen mais, geen rijst, geen aardappels.
De enige uitzondering die ik maak is voor fruit – dat is te gezond en te lekker om te laten staan. Maar dat neem ik wel met mate, en in de ochtend, zodat de vitaminen het best worden opgenomen. En niet meer dan het equivalent van twee stuks, zoals van het voedingscentrum moet 😉
 
Nummer twee: ik houd bij wat ik eet en hoe ver ik ben met mijn doel (zie foto)
Door bij te houden wat ik eet en hoe de verhouding vet-koolhydraat ligt, weet ik of ik nog ‘ruimte’ heb om iets te eten naast de basis. Ik torn absoluut niet aan die basis. Eten is je brandstof en geloof me, ik heb brandstof nodig als moeder/juf/schrijfster/manusje van alles.
 
Dit doe ik al ruim twee jaar, en ik ben een jaar lang superslank geweest! 🙂
 
Hoe het dan komt dat ik toch weer de verkeerde kant op schoot?
Stress, drukte en vermoeidheid. Heel simpel.
Geen tijd om gezonde dingen te maken tussen de middag, dus dan at ik ‘toegestane snelle dingen’, die uiteindelijk toch niet zo goed zijn in die hoeveelheden (knäckebrödjes met pindakaas, bijvoorbeeld).
En omdat ik zo moe was, gaf mijn lichaam me continu het signaal dat ik energie nodig had. Omdat slapen overdag niet gaat, werd het maar ‘opgelost’ met eten. Ook als ik ‘s avonds nog even doortrok om aan verhalen te werken, ging ik vaak eten. Zo gingen er nogal wat nootjes en knäckebrödjes doorheen op een dag, naast mijn gewone maaltijden! En ja, daar dij je dus ook van uit.
Nu is het roer weer om. Ik heb de extra nootjes en knäckebrödjes eruit geschopt en ben teruggegaan naar de basis. Drie dagen gehad en twee kilo van de teller. Wauw, sneller dan ik dacht! En dat is duidelijk te zien – op papier dan.
Bij de schrik van zondag besloot ik letterlijk inzichtelijk te maken waar ik heen wil: ik maakte een grafiekje. Roze is wat ik wil, paars is hoe het gaat. En dan elke dag even bijhouden (als ik weer ‘uit mijn gevarenzone’ ben, ga ik het per paar dagen of week bekijken, want dit is iets te fanatiek, hahaha).
Zo’n visueel hulpmiddel werkt enorm goed! Gisteren had ik een lastige dag, maar omdat ik geen stijgend lijntje wilde tekenen op mijn grafiek, en omdat ik zo trots was op wat ik gisteren al had bereikt, hield ik vol!
Dit ‘dagboek’ is de tweede stok achter de deur, trouwens 😉
 
Wat ik dan op een dag zoal eet? Nou gisteren at ik:
 
Ontbijt (normaal):
stukje mango
stukje meloen
halve appel
schijfje ananas
knäckebröd pindakaas
knäckebröd kaas
 
Tussendoor:
handje nootjes
 
Lunch (prutje):
roerbakgroente met spekjes
 
Tussendoor:
Griekse yoghurt met nootjes en zonnebloempitten
 
Avond (overschotel ‘Mexican Stinkie Beans’):
klein schepje rijst
gehakt
roerbakgroenten (met zelfgemaakte tacokruiden)
spitskoolrijst
bonen
kaas
 
Totaal:
1807 kcal
117,6 gr vet
88,3 gr koolhydraten
Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *